We willen mensen helpen, zodat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen en volop deel kan nemen aan de maatschappij. Daar gaat het om. Dus zit u ergens mee, dan bekijken we eerst samen of er voor uw situatie een eenvoudige oplossing is. Zoals hulp van een familielid, inzet van een vrijwilliger of een algemene voorziening (bijvoorbeeld een boodschappendienst of een ontmoetingsochtend). Zijn zulke voorzieningen niet voldoende? Dan is er wellicht maatwerk nodig.

Stap 1: Hulp vragen

Ziet u geen oplossing voor uw vraag? Dan vult u het meldformulier Wmo in. U heeft ook een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs nodig. Heeft u zelf al ideeën over een oplossing? Beschrijf die in een persoonlijk plan. Voeg het plan toe aan de melding of stuur het binnen 7 dagen na uw melding per post aan de gemeente.

Stap 2: Gesprek over uw melding

Een medewerker van het Wmo-loket neemt contact met u op om een persoonlijk gesprek met u te plannen: het keukentafelgesprek. Afhankelijk van de situatie wordt het gesprek telefonisch, in het gemeentehuis of aan huis met u gevoerd.

Tijdens dit gesprek kijken we eerst of u het probleem zelf op kunt lossen. Wat heeft u zelf geprobeerd en hoe ging dat. We kijken naar de volgende mogelijkheden:

  • hulp van mensen om u heen
  • algemene voorzieningen, zoals (sport)verenigingen, kerken of vrijetijdsclubs

Pas als u het niet zelf kunt oplossen, komt een maatwerkvoorziening via de Wmo in beeld. Kunt of wilt u geen gebruik maken van ondersteuning via een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft? Bespreek de mogelijkheden voor een pgb met een medewerker van het Wmo-loket.

Gratis professionele hulp

Bij het keukentafelgesprek kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Ook bij de voorbereiding. De cliëntondersteuner kan u uitleggen wat u kunt verwachten van de gemeente.

Stap 3: Afhandeling na het gesprek

  1. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt dat u thuisgestuurd krijgt. Op dit verslag kunt u reageren.
  2. Bij het verslag zit een aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier terug aan de gemeente Veenendaal.
  3. Binnen 2 weken ontvangt u een brief (beschikking) waarin staat welke ondersteuning u via de gemeente krijgt.

Stap 4: ondersteuning regelen

De gemeente brengt de zorgaanbieder of hulpmiddelenleverancier op de hoogte. Of u regelt zelf uw ondersteuning met het budget van de gemeente.

Vergelijk hulpaanbod