We willen mensen helpen, zodat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen en volop deel kan nemen aan de maatschappij. Daar gaat het om. Dus zit je ergens mee, dan bekijken we eerst samen of er voor jouw situatie een eenvoudige oplossing is. Zoals hulp van een familielid, inzet van een vrijwilliger of een algemene voorziening (bijvoorbeeld een boodschappendienst of een ontmoetingsochtend). Zijn zulke voorzieningen niet voldoende? Dan is er wellicht maatwerk nodig.
Stap 1: Hulp vragen
Zie je geen oplossing voor je vraag? Dan vul je het meldformulier Wmo in. Je hebt ook een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs nodig. Heb je zelf al ideeën over een oplossing? Beschrijf die in een persoonlijk plan. Voeg het plan toe aan de melding of stuur het binnen 7 dagen na je melding per post aan de gemeente.
Stap 2: Gesprek over uw melding
Een medewerker van het Wmo-loket neemt contact met je op om een persoonlijk gesprek te plannen: het keukentafelgesprek. Afhankelijk van de situatie wordt het gesprek telefonisch, in het gemeentehuis of bij jou thuis gevoerd.
Tijdens het gesprek kijken we eerst of je het probleem zelf op kan lossen. Wat heb je zelf geprobeerd en hoe ging dat. We kijken naar de volgende mogelijkheden:
- hulp van mensen om je heen
 - algemene voorzieningen, zoals (sport)verenigingen, kerken of vrijetijdsclubs
 
Pas als jet het niet zelf kan oplossen, komt een maatwerkvoorziening via de Wmo in beeld. Kan of wil je geen gebruik maken van ondersteuning via een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft? Bespreek de mogelijkheden voor een pgb met een medewerker van het Wmo-loket.
Gratis professionele hulp
Bij het keukentafelgesprek kan je gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Ook bij de voorbereiding. De cliëntondersteuner kan je uitleggen wat je kan verwachten van de gemeente.
Stap 3: Afhandeling na het gesprek
- Van het gesprek wordt een verslag gemaakt dat je thuisgestuurd krijgt. Op dit verslag kan je reageren.
 - Bij het verslag zit een aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier terug aan de gemeente Veenendaal.
 - Binnen 2 weken ontvang je een brief (beschikking) waarin staat welke ondersteuning je via de gemeente krijgt.
 
Stap 4: ondersteuning regelen
De gemeente brengt de zorgaanbieder of hulpmiddelenleverancier op de hoogte. Of je regelt zelf je ondersteuning met het budget van de gemeente.