Iedereen heeft weleens een probleem. Klein of groot. Vaak vindt u zelf een oplossing. Of samen met mensen in uw omgeving. Lukt dat niet? Dan kunt u een gesprek aanvragen bij het maatschappelijk werk in Veenendaal.
Samen met u zoekt een maatschappelijk werker naar de oorzaak van uw probleem. En naar een goede oplossing. Op deze manier biedt maatschappelijk werk kortdurende hulp aan alle inwoners van Veenendaal. Deze hulp is vrijwillig, kost niets en alles wat besproken wordt, blijft tussen u en het maatschappelijk werk.
Hulp bij problemen
Het maatschappelijk werk kan ondersteuning bieden bij:
- Vragen over geldzaken, regelingen, uitkeringen of wetgeving.
- Het omgaan met instanties.
- Woonproblemen.
- Last van eenzaamheid.
- Vragen over het eigen functioneren.
- Scheiding.
- Problemen in de omgang met anderen. Zoals uw partner, kinderen, ouders, huisgenoten of buren.
- Problemen na een heftige gebeurtenis, zoals overlijden, ziekte of verlies van werk.
- Problemen na seksueel geweld, zoals aanranding, verkrachting of incest.
- Veiligheid, zoals bij huiselijk geweld of stalking.
Maatschappelijk werk zoeken
U kunt om hulp vragen bij een Veens Informatie Punt van Veens Welzijn. Kijk op de website voor contactgegevens en openingstijden van eeen Informatie Punt bij u in de buurt. Veens Welzijn stuurt u dan door naar een maatschappelijk werker van de gemeente, als dat nodig is.
Daarnaast kunt u contact opnemen met het Wmo-loket om een afspraak te maken met een maatschappelijk werker van de gemeente.
Hoe verloopt een hulpvraag?
Als u zich aanmeldt voor ondersteuning van maatschappelijk werk, maken we een afspraak voor een eerste gesprek. Tijdens dit gesprek maken wij kennis met elkaar en praten we over uw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld over uw geldzaken, dagbesteding, woning, sociale contacten en geestelijke en lichamelijke gezondheid.
Door al deze onderwerpen te bespreken, komen er misschien nog andere problemen naar voren waar we samen iets aan kunnen doen. Zo voorkomen we dat er in de toekomst nieuwe problemen ontstaan. Als uw situatie duidelijk is, bepalen we doelen om het probleem aan te pakken.
Gesprekken
U heeft maximaal 10 gesprekken met een maatschappelijk werker. Het aantal gesprekken hangt af van uw doelen. Het kan zijn dat u iedere week een gesprek heeft. Of iedere maand. De begeleiding kan een maand duren, maar ook een jaar.
Extra hulp
Wanneer het nodig is, schakelt een maatschappelijk werker extra hulp in, bijvoorbeeld ambulante begeleiding via de Wmo. Dit is een vorm van ondersteuning waarbij u in uw eigen omgeving geholpen wordt om zo zelfstandig mogelijk te blijven.
Spoed
Maatschappelijk werk is geen crisisdienst. Heeft u dringend hulp nodig vanwege ernstige psychische klachten? Bel dan direct uw huisarts. Buiten kantooruren kunt u de huisartsenpost bellen. De huisarts kan, als het nodig is, meteen de crisisdienst inschakelen. Zij beoordelen de situatie en kijken welke hulp er nodig is. Ook kunt u altijd de politie bellen. Bijvoorbeeld als u zich onveilig voelt bij huiselijk geweld.
Landelijke organisaties
Er zijn ook organisaties die door heel Nederland informatie en steun bieden bij problemen. Sommige zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Bijvoorbeeld:
- Slachtofferhulp
- MIND Hulplijn (hulplijn van psychologen en maatschappelijk werkers)
- De Luisterlijn (vrijwilligers bieden een luisterend oor)
- Veilig Thuis (hulp en advies bij huiselijk geweld of kindermishandeling)
- De Kindertelefoon
- 113 (als u aan zelfdoding denkt)
- Alles Oké (hulplijn voor iedereen tussen de 18 en 25)
Meer in onderwerp:
Op deze pagina:
Hulpaanbod
Wmo-loket
Wmo-loket
De gemeente Veenendaal heeft een Wmo-loket. Daar kunt u een...
Veens Informatie Punt
Veens Informatie Punt
In het gemeentehuis vind je het 'centrale' Veens Informatie Punt...
Veens Informatie Punt VIP
Heeft u vragen, zorgen of ideeën? Dan kunt u contact opnemen...
Veens Informatie Punt VIP
Veens richt zich op het bevorderen van de sociale samenhang en het...